Het Schip
De CATHERINA werd in 1920 als kustwachtkotter met hulpzeilen en mijnenveger
voor de Duitse marine gebouwd . De romp van het schip was oorspronkelijk van
hout op stalen spanten. In 1955 werd het schip in België verlengd en werd
de houten huid door staal vervangen. Tot 1982 deed het schip dienst als vissersboot,
maar sinds 1985 is het in gebruik als passagiersvaartuig met uitstekende zeileigenschappen.
Indeling
Drie 4-persoons-, drie 2-persoons- en twee 3-persoonshutten. Vier toiletten
en drie douches. Benedendeks een gemeenschappelijke ruimte met 12 zitplaatsen.
In het dekhuis eveneens 12 zitplaatsen. Hier is ook de biertap, frisdrankbuffet
en de Hifi-installatie. Open kombuis met professioneel vierpits gascomfort,
grote oven, koelkast en diepvrieskast. Aan dek een overdekte tafel met plaats
voor 14 personen.
A. Bemanning. B. Dektent met tafel voor 12 personen C. Bar en kombuis. D. Gemeenschappelijke
ruimte.
1. Vierpersoonshut. 2. Tweepersoonshut. 3. Driepersoonshut. 4. Tweepersoonshut.
5. Vierpersoonshut. 6. Driepersoonshut. 7. Vierpersoonshut. 8. Tweepersoonshut.
Technische Informatie
Totale lengte: 39,5
meter, breedte 6,3 meter, diepgang 2,8 meter. Waterverplaatsing 145 ton. Geheel
opgetuigd (met grootzeil, schoenerzeil, twee topzeilen, fok, binnen- en buitenkluiver)
bedraagt het totale zeiloppervlak 360 vierkante meter. Machine: 220 PK DAF-dieselmoter.
Electriciteitsvoorziening: 24V, 220V en 380V.
Het schip vaart onder toezicht van de Nederlandse Scheepsinspectie
Vaargebied
In de winter vaart de CATHERINA in de wateren rond de Canarische Eilanden,waar
dan een zeer aangename temperatuur heerst. Door de warme golfstroom ligt
de temperatuur van het zeewater in deze periode zelfs boven de 20 graden!
Gedurende de zomermaanden bevaren we de Oostzee. De vertrekhaven is Kiel-Holtenau,de
bestemming is Denemarken of de Duitse kust, zeilend op de Grote Belt, de kleine
Belt en de Sont.